Advies 750: Inschrijving van ondernemer terecht ongeldig verklaard, aanbesteder hoefde de reden van ongeldigheid van overige inschrijvers niet op te nemen in zijn intrekkingsbeslissing. Geen disproportionele rechtsverwerkingsclausule en geen verplichting tot het voeren van een contradictoir debat.

Dit advies gaat over een Europese openbare procedure voor de ontwikkeling en de levering van een bepaald type seinen dat wordt gebruikt op rangeerterreinen. De Commissie acht klachtonderdelen 1,3,4 en 5 ongegrond:

De door aanbesteder geformuleerde rechtsverwerkingsclausule is niet in strijd met een voorschrift uit de Gids Proportionaliteit en niet disproportioneel (klachtonderdeel 1). 

Op aanbesteder rustte geen aanbestedingsrechtelijke plicht om met ondernemer in overleg te treden over de door hem verstrekte informatie alvorens zijn inschrijving ongeldig te verklaren (klachtonderdeel 3). Aanbesteder heeft de inschrijving van ondernemer terecht ongeldig verklaard en die beslissing naar behoren gemotiveerd (klachtonderdeel 4). 

De motiveringsplicht ten aanzien van de intrekking van een aanbestedingsprocedure gaat naar het oordeel van de Commissie niet zover dat aanbesteder de redenen voor ongeldigverklaring van andere inschrijvingen dan de inschrijving van de betrokken inschrijver moet mededelen (klachtonderdeel 5).

De Commissie staakt de verdere behandeling van klachtonderdelen 2, 6 en 7:

Ten aanzien van klachtonderdeel 2 kan de Commissie niet beoordelen of de aansprakelijkheidsbepaling in strijd is met Voorschrift 3.9D van de Gids Proportionaliteit omdat desbetreffende bijlage waarin de aansprakelijkheid is geregeld niet aan de Commissie is overgelegd.

Omdat aanbesteder enkel een voornemen heeft geuit om een bepaalde aanbestedingsprocedure te starten, is naar het oordeel van de Commissie geen sprake van een ‘handelen of het nalaten van een andere partij voor zover dat handelen of nalaten binnen de werkingssfeer van de Aanbestedingswet 2012 valt’ (klachtonderdeel 6).

Ten aanzien van klachtonderdeel 7 overweegt de Commissie dat de wijze waarop een intern klachtenmeldpunt van een aanbestedende dienst omgaat met een klacht die bij de aanbestedende dienst is ingediend, niet kwalificeert als een handelen of nalaten dat binnen de werkingssfeer van de Aanbestedingswet 2012 valt.